«Князёўна» на «Шляху да сцэны»

Нумар: №128

«Шлях да сцэны» – выставачны праект Белгазпрамбанка – стаў адпраўной кропкай і дэ-факта сапраўднай «першай» прэм'ерай 25-га міжнароднага тэатральнага фестывалю «Белая Вежа-2021» Экспазіцыя работ з калекцыі банка была разгорнута ў будынку брэсцкай абласной дырэкцыі. «Шлях да сцэны», Які ўключаны ў афіцыйную праграму найбуйнейшага ў Беларусі тэатральнага форуму, быў урачыста адкрыты ўсяго за некалькі гадзін да першага ўзняцця заслоны на пляцоўцы «Белай Вежы-2021».

Дзесяць прадстаўленых тут мастацкіх твораў аб'ядноўвае прамое стаўленне да тэатральнай тэматыцы. Аўтар жа галоўнай разыначкі выставы – эскіза тэатральнага касцюма «Князёўна» (1923) – мастак Парыжскай школы Дзмітрый Стеллецкий (1875-1947) родам з Брэст-Літоўска.

BGPB_Brest_8570.jpg

З некаторымі яго карцінамі брэстчане мелі магчымасць пазнаёміцца ў папярэднія гады, а вось «Князёўна» нідзе і ніколі не выстаўлялася пасля куплі яе Белгазпрамбанкам у 2019 годзе. У Брэст «Князёўна» прыехала «у кампаніі» з дыптыха «Баяры» і палатном «Казка» таго ж аўтара.

BGPB_Brest_8440.jpg

Што ж яшчэ размясцілі арганізатары праекта ва ўтульнай галерэі ў офісе Белгазпрамбанка? Брэстчане адзначаюць, што гэта месца з нядаўніх часоў наогул істотна пашырае гарадской культурны ландшафт і абяцае стаць кропкай культурнага прыцягнення ў той жа меры, у якой ужо прыцягвае інтарэсы дзелавых людзей рэгіёну. Зараз на «Шляху да сцэны» працы зусім ня местачковага, а еўрапейскага і сусветнага маштабу: эскізы тэатральных касцюмаў Леона Бакста, эскіз дэкарацыі да спектакля «Балладина» ад Фердынанда Рушчыца, партрэт балерыны Тамары Карсавінай Савелия Сорына і, нарэшце , «Замак Бриссак» Файбиша-Шраги Царфіна – праца гуашшу і алеем на паперы, занесеная ў Дзяржаўны спіс гісторыка-культурных каштоўнасцяў Рэспублікі Беларусь.

BGPB_Brest_8625.jpg

Намеснік старшыні аблвыканкама Генадзь Барысюк выказаў падзяку банку за яго перакананае служэнне музам і выказаў надзею, што развіццё чалавечага капіталу ў Брэсце не будзе адставаць ад банкаўскага.

Наталля Арцименя адзначыла важнасць з'яўлення ў сценах яе ўстановы новай пляцоўкі для культурнага і змястоўнага вольнага часу і падкрэсліла, што першы паказ «Князёўны» Д. Стеллецкого сімвалічна адбыўся ў горадзе, дзе нарадзіўся аўтар. Такім чынам, Парыжская школа з абстрактнага паняцці набывае для брэстчан зусім канкрэтныя вядомыя рысы.

Дырэктар рэспубліканскага Палаца мастацтваў Аляксандр Зінкевіч паднёс Наталлі Арцимене сучасную гравюру «Ключы стыхій», Каб яна дала пачатак уласнай калекцыі абласной структуры Белгазпрамбанка.

Галоўны спецыяліст упраўлення інфармацыйнай палітыкі Аляксандр Зименко правёў першую экскурсію і аддаў належнае творчай манеры Дзмітрыя Стеллецкого і Леона Бакста. Яны розныя, нягледзячы на тое, што часам стваралі падобныя па прызначэнні малюнка – эскізы тэатральных касцюмаў. Але «Жар-птушка» Бакста, вынесеная на афішу выставы, гэтак жа адрозніваецца ад «Князёўны» Стеллецкого, як Вахтанга ад Станіслаўскага, калі ўжо казаць тэатральным мовай.

Што ж да жывапісу Стеллецкого, то, па словах А. Зіменка, старажытная Русь на ёй не столькі адноўленая, колькі зноўку прыдуманая і асэнсаваная ў пачатку ХХ стагоддзя. Яна сілкавалася традыцыямі, але ўбірала ў сябе вельмі дасціпныя прыёмы сучаснасці.

Дарэчы, Карсавіна з партрэта працы Сорына танчыла менавіта ў касцюме «Жар-птушка» Бакста. Гэтая «рыфма» складальнікамі экспазіцыі улоўлена і падкрэслена.

Адзначым, што выстава «Шлях да сцэны» у гадзіны працы ААТ «Белгазпрамбанк» на вул. Маскоўскай, 174а прапануецца для наведвання бясплатна.

Аляксандр Седнеў ,
«Вячэрні Брэст»